SÁNDOR JÚLIA NYERTE AZ MTA PRO SCIENTIA ARANYÉRMÉT
Az SZFE harmadéves színházi dramaturg szakos hallgatója, Sándor Júlia nyerte a Magyar
Tudományos Akadémia és az Országos Tudományos Diákköri Tanács Pro Scientia aranyérmét.
Több mint nyolcezer pályamunka közül félszáz részesült ebben a kitüntetésben, de a
művészettudományi szekcióban csak egyetlen egy, ezért is méltán vagyunk büszkék Juli
eredményére és teljesítményére. Az SZFE történetében először éri el hallgatója ezt a nemzetközi
mércével mérve is jelentős kitüntetést. Az MTA elnöke, Lovász László Jákfalvi Magdolna
témavezetőt is kitüntette eredményes munkájáért.
Sándor Júlia díjnyertes dolgozata Monori Lili színházi műhelyét mutatja be A művészet
láthatatlan címmel. A kutatás célja egyértelmű volt: beemelni a Monori Lili és Székely B. Miklós
nevéhez fűződő, 1982 és 2004 között egy Szentkirályi utcai pincében működő színházi műhelyt, a
Szentkirályi Színházi Műhelyt a színháztörténeti kánonba. A dolgozat a hozzáférhető dokumentációs
források (kritikák, interjúk, az alkotópár lányának témában írott szakdolgozata) felhasználásával úgy
ad átfogó képet Monori Liliék pinceszínházáról, hogy azt mint egy helyszínválasztásában,
témaválasztásában, irodalmi szöveghez való hozzáállásában illetve színház- és színészetfelfogásában
egyéni irányt követő alkotóműhelyt mutatja be. A Szentkirályi Színházi Műhely sajátossága a
láthatatlanság, amely egyrészt színháztörténeti értelemben vett láthatatlanság, másrészt az ezt
megalapozó fizikai értelemben vett láthatatlanság: egy néző nélküli színház láthatatlansága. Monori
Liliéknek a színház nem a nyilvánosság egy formája, hanem olyan létforma, amely hozzásegíti az
alkotókat saját múltjuk és jelenük megéléséhez és feldolgozásához. A helyszín- és témaválasztást is ez
a személyes igény motiválta, az irodalmi szövegek a személyes megnyilatkozás katalizátoraként
működtek, szerep és játszó nem volt szétválasztható. E forma előképeit megtalálhatjuk a
színháztörténetek által második nyilvánossághoz sorolt alkotóknál: a hatvanas évek
neoavantgárdjában, Halász Péterék lakásszínházi tevékenységében. Monoriék föld alá vonulását
azonban ezekkel az alkotókkal ellentétben nem az ellenállás, hanem az eltűnés vágya motiválta.
Színházi tevékenységüknek csak 1990-től kezdődően, anyagi kényszerből volt néhány szemtanúja,
közöttük viszont nagy arányban voltak színházi kritikusok. Monori Liliék színháza így a többség
számára megmaradt láthatatlannak vagy csak a színikritika médiumán keresztül hozzáférhetőnek.
Sándor Júlia tanulmányát, miként a színház dramaturg szakos hallgatók egyéb, az országos
eseményeken ismertté vált írását is kötetben megjelentetve tervezzük bemutatni.
1
Monori Lili színházi műhelye
Konzulens: Készítette:
Dr. Jákfalvi Magdolna Sándor Júlia
Színház- és Filmművészeti Egyetem
színházi dramaturg szak II.
2014
A művészet láthatatlan
Monori Lili színházi műhelye
1
A Szentkirályi Színházi Műhely 1982-ben kezdte meg működését egy Szentkirályi utcai
pincében. Az épület bontási kategóriába tartozott, bérlői, Monori Lili és Székely B. Miklós
„színészet, mint önálló formanyelvű művészet” céljára kaptak használati engedélyt a VIII.
kerületi tanács Művelődési Csoportjától a kezdetben elárasztott, dohszagú, salétromos pincére;
1
Székely Rozália, Monori Lili és Székely B. Miklós lánya, előadásaik gyakori szereplője 2012-es
szakdolgozatában szletes leírást ad a Szentkirályi utcai pinceszínház, azaz a Szentkirályi Színházi Műhely
létrejöttéről és több előadásáról. Felrajzolja Monori és Székely B. életútját egészen a pár 1982-es találkozásáig.
Személyes érintettsége és első kézből kapott információi miatt dolgozatom alapvető forrásaként használom
Székely R. dolgozatát. Ugyanakkor Székely R. személyes érintettsége akadályt jelent smára a téma objektív
szemlélésében, épp ezért míg adatforrásként felhasználom részben személyes visszaemlékezésnek tekinthető
írását, igyekszem más perspektívából, az alkotói nézőponttól eltávolodva bemutatni a Szentkirályi Színházi
Műhelyt.
2
előadások játszására nem.
2
Monori és Székely B. 1982-ben kilapátolták a pincében
felgyülemlett vizet, sarat, mocskot, sittet. Az elkövetkező évek során, kezdetben újpesti majd
kisoroszi lakásukból, le-lejártak a pincébe, de előadással, vagyis tulajdonképpen annak
bizonyítékával, hogy a pincében színházat csinálnak, 1990-ig nem jelentkeztek. Ekkor is inkább
kényszerből, hogy ki tudják fizetni a hirtelen megemelkedett bérleti díjat. Első bemutatójukat,
a Műtét/Analízis című előadás premierjét sikerült az első magyarországi szabad választások
napjára időzíteniük, nem is jelent meg ott Molnár Gál Péter kritikuson kívül senki.
3
Időről időre,
néha évek elmúltával, jelentkeztek újabb előadással. Nézőik általában, ha nem is sokkal többen,
mint az első premieren, voltak. A színházi történetírás nem foglalkozik tevékenységükkel, nem
sorolják a „műhelyt” se a hagyományosan első nyilvánosságnak nevezett, támogatott-rt
intézményi struktúrához, se a második nyilvánosság támogatott intézményi formákkal
szembeforduló vonalához. Nem vált betiltottá tevékenységük, mint Halász Péteréké a Kassák
Ház Stúdióban, hiszen 1990-ig nem is beszélhetünk kívülről észlelhető tevékenységről, mégis,
még a rendszerváltás után is a Kádárkorabeli, aczéli kultúrpolitika színház- és
színészetfelfogása ellenében határozták meg művészetüket önként vállalt száműzetésükben.
Dolgozatomban nem kívánom megrajzolni a Szentkirályi Színházi Műhely működésének
történeti ívét, és nem kívánok egyes előadásaik szletes elemzésén keresztül sem közelebb jutni
tevékenységének bemutatásához. Célom sokkal inkább az, hogy átfogó képet adjak Monoriék
pinceszínházáról, úgy, mint egy helyszínválasztásában, témaválasztásában, irodalmi szöveghez
való hozzáállásában illetve színház- és színészetfelfogásában egyéni irányt követő
alkotóműhelyről, és ezt saját történeti kontextusába helyezve megpróbáljak választ adni a
kérdésekre, hol helyezhető el a Szentkirályi u. 4. szám alatt működtetett pince a hazai
színháztörténeti palettán, és ha egyáltalán elhelyezhető, miért nem foglalkozott vele korábban
a színházi történetírás.
Bár átfogó igényű színháztörténeti dolgozat korábban nem született a Szentkirályi
Színházi Műhelyről, léteznek olyan dokumentumok, amelyek Monoriék tevékenységének
lenyomatát adják valamilyen formában, s ezek nagy segítséget jelentettek dolgozatom
elkészítésében. Elvitathatatlanul fontos írás az alkotópár lányának, Székely Rozáliának 2012es
szakdolgozata, amelyből megismerhetjük Monori és Székely B. egy-egy előadáshoz kapcsolódó
2
SZÉKELY Rozália, Szentkirályi u. 4., Pince. Szakdolgozat. Kaposvári Egyetem Művészeti Kar, 2012.
http://www.monorililiegyesulet.hu//file/18/szekely-rozi-szakdolgozata-a-szentkiralyi-szinhazi-muhelyrol.html
3
MOLNÁR GÁL Péter, Szentkirályi utca 4., In: Hogyan csináljunk rossz színházat?, Budapest, Századvég
Kiadó, 1994, 338–341.
3
intencióit és interpretációit is. Székely R. dolgozata a leghitelesebb forrás az alkotók 1982 és
1990 közé eső előadás nélküli, láthatatlan színházi tevékenységének bemutatását illetően is.
Hasonlóan az alkotók megközelítését hangosítja ki az a néhány interjú, amelyben
megszólaltatják őket, s amelyekre Székely R. is támaszkodik. Nehézséget jelent az ilyen
személyes visszaemlékezések feldolgozásában az az időbeli szakadék, amely az alkotót az
alkotás idejétől elválasztja: az eredeti intenciók az emlékezés folyamatában torzulhatnak, az
interpretációk a visszatekintéshez szükséges távolság megjelenésével gazdagodhatnak, új és új
értelmezési réteget rakhatnak az eredeti értelmezési magra. Plasztikusan jelentkezik a
feltételezett eredeti és a rekonstruált különbsége abban a jelenségben, ahogy itt a szülők
műhelyének történetét gyermekük írja meg. Monori Liliék készítettek néhány előadásukról és
próbájukról VHS-felvételeket. Ezek a felvételek saját tulajdonukban vannak, személyes
ismertség hiányában nem hozzáférhetők, nem kutathatók, Székely Rozi viszont ezek
segítségével írja le egy-egy előadásuk pontos szerkezetét. Kutatásom során én egy felvételből
láttam rövid részletet, ez alapján viszont megállapítható, hogy a felvétel egésze a kamera
elhelyezéséből és a kép minőségéből adódóan leginkább pont erre a szerkezeti rekonstrukcióra,
a szöveg rekonstrukciójára és az időbeli arányok meghatározására lehet alkalmas, térről,
színészi munkáról és a befogadók hangulatváltozásáról, attitűdjéről igen kevés információval
szolgálhat. A Szentkirályi Színházi Műhely előadásainak fogadtatásáról a legtöbb
információval a megjelent kritikák szolgálnak. Érdekes, sőt feltűnő, hogy kevés nézőt számláló
előadásaikon gyakran fordultak meg kritikusok (Molnár Gál Péter például állandó nézőjük és
drukkerük volt), tapasztalataikról, élményeikről írások születtek. Az előadások nem voltak
széles körben meghirdetve, a néhány néző személyes élményét leszámítva tehát tulajdonképpen
nem az előadás, hanem az írott kritika volt az a csatorna, amin keresztül Monoriék tevékenysége
eljutott az érdeklődőkhöz. Monoriék műhelyének ez a láthatatlansága legitimál egy olyan
kutatói attitűdöt, amely figyelmen kívül hagyja a közvetlen élmény megragadására csak
korlátozottan pes audiovizuális anyagot, és helyette az alkotók és befogadók írásos reflexióira
épít. Dolgozatomban a fentiek fényében támaszkodom a hozzáférhető dokumentációs
forrásokra.
Esterházy Péter az 1992-es Műtét/Analízis/Orlandó előadás kapcsán a művészet helyén
töpreng egy olyan világban (a demokráciában), ahol „minden ki van találva”
3
: „Hol van a
3
ESTERHÁZY Péter, Monori, Székely B., In: Egy kékharisnya följegyzéseiből, Budapest, Magvető Könyvkiadó,
1994, 31.
4
művészet? Van-e helye és hol? Hol az a rés, az a repedés, ahová benyomható volna a művészet,
mondjuk az adidas és Szarajevó közé? Nincs rés.”
4
Esterházy megközelítése azt sugallja, a
művészetnek mindenképpen dialogikus viszonyba kell kerülnie a világgal, de ez csak egy olyan
világban képzelhető el, amelyben a világ nem olvasztja automatikusan magába az összes
vonatkozó reflexiót. Ilyen értelemben persze az aczéli kultúrpolitika időszakának első
nyilvánosságában sem beszélhetnénk művészetről. Az intézményi rendszerrel támogatottá tett
kettős beszéd technikája bármennyire is egérutat adott egyéni, akár a rendszerrel szemben
provokatív értelmezéseknek, mégis a rendszer részévé tette, egy ellenőrzött, kiszámítható
keretbe helyezte az első nyilvánosság színházát. A második nyilvánosság vonalába tartozó
amatőr, félamatőr tűrt-tiltott társaságok voltak azok, akik jellemzően az egyenes beszéd
technikáját alkalmazva nemcsak az intézményi ellenőrizhetőség körén, de a kiszámíthatóság
körén is kívül estek. Az általuk létrehozott színház jellemzően rendszerkritikus is volt, de
sokszor egyszerűen azzal ltotta ki a hatalmon levők gyanakvását, hogy olyan színházi nyelvet
használt, amit a támogatott színházi nyelv diktálói nem értettek.
5
Ez az a művészet, amelynek,
bár nem volt helye az intézményi struktúrában, mégis, mintegy magába nem olvasztható
ellenpontként, volt helye a világban. Ilyen volt Esterházy szerint a Stúdió „K” pincebeli
Woyzeck-előadása Székely B. főszereplésével 1977ben, de akár ilyennek tekinthetjük Halászék
lakásszínházi tevékenységét is az illegalitásban. „Az egyszerűen szólva fontos volt. Ez itt nem
fontos.”
6
mondja Esterházy Monori Liliék előadására térve. Pedig Monori Liliék pinceszínháza
ugyanúgy kívül maradt az intézményi rendszer ellenőrzött körén, mint a Stúdió K” vagy Halász
Péterék.
Esterházy értékelését magyarázhatja az az alapve különbség, hogy Fodorék és
Halászék színháza az első nyilvánosság közegén belül láthatatlan volt ugyan, viszont a második
nyilvánosság köreiben már látható: kivonulásukat az első nyilvánosságból az ellenállás
szándéka vezérelte. Monori Liliék viszont nemcsak a nyolcvanas években választották a teljes
láthatatlanságot, hanem még a rendszerváltás után, amikor már látogatható előadásokkal
jelentkeztek, is láthatatlanok maradtak a többség számára.
4
Uo.
5
Az első és második nyilvánosság beszédmódja közötti különbségrő lásd részletesebben: JÁKFALVI Magdolna,
Avantgárd – színház – politika, Budapest, Balassi Kiadó, 2006, 186201.
6
ESTERHÁZY Péter, i.m., 32.
5
Igaz, Monoriék a Szentkirályi utcai pincét a kerületi tanácstól bérelték, nem illegálisan
vették birtokukba, azaz a föld alá (szó szerint under ground) költözésük a házfoglalások
gesztusával ellentétben nem tekinthető a kapitalizmus térpolitikájára adott válasznak.
78
Mégis,
a hátatfordítás az intézményes formáknak, a visszavonulás a privát szféra teljes magányába
önmagában politikai gesztusnak minősül egy olyan társadalomban, ahol az ember társas
magányában maga is folyamatos megfigyelés, felügyelet alatt áll.
Székely Rozi így ír arról, mit jelentett a pince Monorinak és Székely B-nek:
Monori Lili először csak álmodozó helynek szánta a pincét. Egy olyan helynek,
ahová büntetlenül el lehetett bújni a valóság elől, 198081-ben. […] Időntúli hely
volt, ahol olyan érzése lehetett az embernek, hogy diktatúra nem is volt, nem is lesz.
Fölszabadított a depresszió alól, az egyedüllét lehetőségével oldotta a magányt. Az
omladozó vakolat erősebb valóságnak tűnt a szocializmusnál. Ez a sötét, dohos,
monumentális, földalatti bunker biztosított szellemi szabadságot Székely B. és
Monori számára azután húsz éven keresztül.
Székely megfogalmazásából erősen kitűnik, hogy a páros, közülük is főleg Monori
számára a pince menedéket jelentett egy elnyomó vagy legalábbis életét és művészetét túlzottan
korlátok közé szorító világban. Kivonulását ebből a világból nem az ellenállás célja motiválta,
mint Halászékét, hanem az eltűnés vágya. Schuller Gabriella Szabadság tér 69–85. című
tanulmányában feleleveníti a Hakim Bey által kidolgozott átmenetileg ggetlen zóna”
(temporary autonomous zone, röviden TAZ) fogalmát. r a TAZ-ok Bey által megjelölt három
jellemzője (1. a nukleáris család hierarchikus berendezkedése helyett a sztvevők
horizontálisan szerveződő, szellemi és vagyonközösségen alapuló közösségekben élnek; 2.
permanens ünneplés; 3. pszichikus nomadizmus)
9
egy az egyben nem jellemző Monoriék
pincéjére, az „átmenetileg független zóna” kifejezés mégis jól megragadja a hely szellemét. Az
a létforma ugyanis, amelynek kialakítására a Szentkirályi utcai pincében Monoriék törekedtek,
egy olyan független létezés, ami nem csak szabályrendszerében és munkamódszerében tér el a
7
A kapitalizmus térpolitikájáról és a foglaltházakról lásd részletesebben: SCHULLER Gabriella, Szabadság tér
8
–85. Kassák Ház Stúdió, Lakásszínház, Squat: autonóm terek, In: IMRE Zoltán (szerk.), Alternatív
színháztörténetek. Alternatívok és alternatívák, Budapest, Balassi Kiadó, 2008, 222223.
9
Részletesebben lásd SCHULLER Gabriella, i.m., 223-224.
6
'80-as évek külvilágában tapasztalhatótól, de időben is eloldódik saját történelmi korától; ahogy
Székely Rozi írja: időntúli hely.
Ez az időntúliság egyfelől persze saját történelmi korukra adott reakció, az oda-
nemtartozás vágyának kifejeződése, másfelől viszont egy folyamatos utazás a személyes-, és a
személyesen keresztül a kollektív múltba. Feltehetnénk a kérdést, hogy miért volt szükségük
Monoriéknak egy pincére, amikor a világ kipihenésére otthon is ugyanúgy lett volna módjuk,
főként miután Kisorosziba költöztek, távol a főváros nyüzsgésétől. A pince gondolata
egyrészt Monori múltjából, másrészt egy Monori álmai alapján készült forgatókönyvből
10
indult.
Monori és családja 1956-ban a Köztársaság tér közelében lakott, és rájuk volt
állítva egy orosz katonai tanknak a csöve. A ház lakói leköltöztek a pincébe, a
mosókonyhába. […] Lili ekkor kilenc éves volt, mély nyomot hagyott benne ez az
időszak. […] A Műtét forgatókönyv eredeti helyszínének azt a mosókonyhát
gondolta. […] Mindenképp pincehelyiséget akart. Veszélyeztetett hely volt a
gyerekkori mosókonyha és később a Szentkirályi utcában is volt ilyen érzésük, hogy
van veszély, de a falakon kívül marad.
11
A film végül nem készült el, de a forgatáshoz kiválasztott pincébe továbbra is sokat
lejártak, hogy kiszakadjanak az őket körülvevő valóságból. Monori számára pedig ez a
kiszakadás mindig a gyerekkorba, élete első traumáinak időszakába utazás élményét is
hordozta. Egy 2012-ben készült interjúban így nyilatkozik a pincéhez fűződő viszonyáról:
„Nekem ez a pince volt a mindenem, az anyám, a szüleim.”
11
Kötődése a pincéhez több mint
egy életszakasz újraélésének igénye: az anya archetípusához való ragaszkodás jut kifejeződésre
benne, ilyen értelemben kollektív élmény megtestesülése. Monori szorongó természetű
színésznő, aki kezdettől úgy érezte, a külvilág és a színházi szakma korlátozza önállóságát,
veszélyezteti egyéniségének megmaradását. A helyzetgyakorlatok, próbák intézményét soha
nem értette
13
, és fokozatosan érett meg benne az igény, hogy önmagáról és önmagából
10
Anyagi akadályok miatt a film soha nem készült el, de később ebből lett a Szentkirályi Színházi Műhely
első, Műtét/Analízis című előadása.
11
SZÉKELY Rozália, i.m.
11
SZENTGYÖRGYI Rita, „Jött a gyomorgörcs“. Monori Lili színésznő, In: Magyar Narancs 2012/42.
http://magyarnarancs.hu/szinhaz2/jott-a-gyomorgorcs-monori-lili-82107
13
SZÉKELY Rozália, i.m.
7
fogalmazzon a színpadon. Az intézményi keretek között történő színházcsinálás ezt nem
engedte, ő egyre jobban szorongott, felőrlődött benne, és ezeknek a szorongásoknak az oldására
készítette el a Műtét forgatókönyvét és járt le később a Műtéthez próbálni vagy éppen csak lenni
a pincébe. Az időtől való ilyenfajta eloldódás, a kötöttségek lerázása a múltjárás élményén
keresztül járult hozzá szorongásai oldásához.
A múlt ugyanakkor nem csak oldást, de kötést is jelentett Monori és Székely B.
számára. A Kádár-rendszer szorító hatása, amely elől menekülni próbáltak, olyan élesen ivódott
életükbe, hogy még a rendszerváltás után is úgy léteztek a föld alatt, mintha kint a régi rendszer
dübörögne. 1996-os bemutatójukban, a Matinében szerepelt egy jelenet, amiben Totyi, a
lábatlan kacsa repült a föld alatt, „emlékül annak az időszaknak, amikor a magyar nép azt hitte,
hogy szabad, egy börtönben. […] Totyi volt a Kádár–Rákosi rendszer, ami 1996-ban még
mindig repült, igaz, hogy a föld alatt.”
12
Székely B. Miklós egy 1998-as interjúban így beszélt
a múltról, ami mindkettőjüket gúzsba kötötte:
Belőlem már sohasem fognak kimenni az oroszok. A Kádár-rezsim, hála Istennek,
tényleg megszűnt, de olyan erős és drasztikus hatása van, hogy még évtizedekig hat
bennünk. Számomra az a valóság, ami a gyerekkorunkban volt. Meggyőződésem
szerint - bárhogy takargatjuk - majdnem mindenki úttörő. Tragikus családtörténete
Lilikét is arra kényszeríti, hogy újra és újra megküzdjön a múltjával. Olyan
szenvedélyes viszonyban vagyunk a múlttal, hogy állandóan újraéljük.
13
Amikor elkezdték belakni a Szentkirályi utcai pincét, nemcsak engedélyt nem kaptak
Monoriék, hogy előadásokat tartsanak ott, de bennük sem merült fel semmi ilyesminek az
igénye. A nyolcvanas évek elején mindketten menekültek a színháztól: Monori gzett
színészként a hivatásos, kőszínházi színjátszás személytelen üzemszerűségében idegennek
érezte magát, Székely B. az amatőr Stúdió „K”-s évek után filmezni akart, műfajt ltani, a
színház egyébként sem foglalkoztatta különösebben soha.
14
A pincébe eleinte szabadon
lélegezni, gondolkodni jártak. Már mielőtt hátat fordított volna a kőszínházi létezésnek,
elevenen élt Monoriban a saját életéről gondolkodás igénye: „egy olyan darabot kellene
12
Uo.
13
HEGEDÜS Bálint, Annyi a jelenem, amennyi a múltam. Beszélgetés Székely B. Miklóssal, In: Ellenfény, 1998.
január 26–29. http://www.ellenfeny.hu/archivum/1998/1/annyi-a-jelenem-amennyi-a-multam
14
Székely B. a Stúdió „K” előtti évekről így beszélt: „Ezt megelőzően sosem jártam színházba, nem voltam egy
színházkajáló ember, a színészet abszolút nem érdekelt.” Lásd HEGEDÜS, im.
8
rendezni... ami rólunk szól... nincs ilyen darab... Írnom kell egy ilyen darabot... A valódi életről.
A mi generációnkról... Például az enyémről.”
15
Ebben az időben fiatal avantgárd alkotókkal járt
egy társaságba, közülük Bódy Gáborral több évig együtt is élt, és mellette megtapasztalta azt,
hogyan lehetséges egy drámai szöveggel együtt lélegezve megélni saját életét. Öt évig
foglalkoztak Genet Cselédek című darabjával úgy, hogy hétköznapi életük akár legváratlanabb
pillanataiban kezdték el mondani a szöveget, minden előzetes megbeszélés nélkül. „A Cselédek
olyannyira az életük része volt, akár az alvás, evés, mosakodás”, írja Székely Rozi. Monori
szerette volna ezt az életmódot visszahozni a pincében, de később is, amikor ez ellehetetlenült,
és előadások létrehozására kényszerültek, valamiféle sorvezetőként megmaradtak az eredeti
tervek. „A munka gondolkozást jelentett. Arról, hogy mi volt az ő életük addig, és mi a jelenük.
Mi van Magyarországon, Budapesten. Egyben a közös gondolkozás lehetőségeit feszegették
intenzíven és mélyen”, írja Székely Rozi az első előadás, a Műtét/Analízis próbáiról.
Ez az előadás a korábbi Műtét forgatókönyv alapján készült, amiben Monori a
különböző álmait akarta feldolgozni. Az álmaiból vett képeken keresztül valamilyen
általánosabb életérzést is meg akart fogalmazni, „az erőszakot akarta megfogalmazni képileg,
részben a szakmai erőszakot, amit úgy érzett, hogy elkövetnek rajta, és a macsótársadalomtól
kapott erőszakot.”
18
Saját magáról, a szorongásairól akart beszélni, tulajdonképpen saját
magáért, a szorongások oldásáért, nem pedig azért, hogy egy közönségnek valamit átadjon. A
későbbiekben is a hasonlóan személyes témájú előadásokkal jelentkeztek, amelyekben Monori
saját viszonyait, jelenét, de főleg gyermek- és fiatalkorát dolgozta fel. Folyamatosan
15
SZÉKELY Rozália, i.m.
18
Uo.
i.m.
9
tematizálták, szemlére tették azt a valós viszonyt, ami Monori és Székely B. között mozgott, de
jellemző volt az is, hogy az előadásokban valamilyen múltbeli eseménynek vagy személynek
akartak emléket állítani. Ilyen szereplő volt például Monori Lili édesanyja, akinek végzetes
vonatbalesetét a Matiné című előadás minden alkalmával (modellvasúttal, nyképfigurával)
újrajátszották, ezzel is segítve Monori számára a trauma feldolgozását. Hasonlóan személyes
vonatkozású volt a M. II. emelet 6. című előadás, amelyben Monori és húga gyerekkori játékait
próbálták megidézni, miközben Shakespeare Macbeth című drámájának szövegét mondták.
Ebben az előadásban úgy akartak a diktatúra témájáról beszélni, hogy közben egymásra
rajzolódott a szövegbeli Macbethnek, a társadalom (akkor már évek óta nem regnáló)
Kádárjának és Monori apjának a képe.
Az M. II. emelet 6. hosszú, a korabeli színházban idegennek haszünetekkel olyan volt,
mintha csakugyan a Monori–Székely B. ros egy hétköznapja lenne. „Akárha ott sem volnának
a nézők. Mintha nem színházi előadásra hívtak volna, csak úgy odahaza matatnának a
konyhájukban. [...] Úgy tetszik: az előadás dokumentum-színjáték. Azt mutatja be: miként
végzik napi feladataikat odahaza, és eközben miként tanulják a darabot”, írta az előadásról
Molnár Gál Péter.
16
Molnár Gál benyomása azért szembeötlő, mert felhívja a figyelmet a
hasonlóságra, amit az M. II. emelet 6. a Bódy Gábor-féle Cselédek-időszakkal mutat. A
Macbeth-előadás olyan, mintha Monoriék egy az egyben a nézők elé tennék azt az életformát,
aminek szerves része volt egy irodalmi szöveg mondásába át-átcsúszva létezni; mintha a nézők
a Monori–Székely B. házaspár hétköznapi életét, „nyilvános létezését”
17
néznék.
Ezen a ponton érdemes kitérnünk arra, milyen szerepet játszott az irodalmi szöveg
Monoriék előadásaiban. Molnár Gál Péter megkockáztatja azt a kijelentést, hogy „előadásaik
irodalmi alapanyagból indulnak ki”, és egy bekezdést szán azoknak a szövegeknek a
felsorolására, amelyeket Monoriék előadásai felhasználtak.
21
Egyértelműen fontosak is voltak
számukra olvasmányélményeik, és előfordult az is, hogy egy előadás elkészítésének
kronológiájában a szöveg megtalálása volt az első. Így történt például a Matiné című előadás
elkészítésekor, amikor hosszan, szerepeket cserélgetve, a hagyományos becketti kalap-zakó
16
MOLNÁR GÁL Péter, Lili, Laca, Vili. http://mgp.szinhaz.hu/index.php?
option=com_content&view=article&id=9572&catid=1:cikkek&Itemid=1
17
MOLNÁR GÁL Péter, Karamazov nővérek (próba). http://mgp.szinhaz.hu/index.php?
option=com_content&view=article&id=4089&catid=1:cikkek&Itemid=1
21
Uo.
10
jelmezben foglalkoztak csak Beckett A játszma ge című darabjával.
18
Az elkészült előadásban
azonban soha nem a szöveg volt az első. Az előadások felhasználták ezeket az irodalmi
szövegeket, de Monoriék nagy szabadsággal nyúltak hozzájuk, meghúzták, más szövegek közé
emelték, és soha nem arra törekedtek, hogy az előadásban az „irodalmi alapanyag”
interpretációját adják. Szintén Molnár Gáltól származik az a sokkal szerencsésebb
megfogalmazás, miszerint Monoriék célja a szöveggel az volt, hogy „irodalmi ürügyek
katalizálásával fölhozzák önmaguk mélységeit”.
19
Az előadások szövegeire nem is volt
jellemző az irodalmi forrás kizárólagossága: olyan szerzők szövegei, mint William
Shakespeare, William Faulkner, Samuel Beckett vagy Thomas Mann, szabadon keveredhettek
a színészek akár improvizált megszólalásaival is. A Műtét/Analízis című előadásban például
eredetileg Molly Bloom egy hosszú monológja szerepelt volna James Joyce Ulysseséből, ami
még a film forgatókönyvéből maradt meg ötletként, de az egynézős bemutatón Monori hirtelen
ötlettől vezérelve elhagyta a szöveget, és helyette egy olyan rövid történetet improvizált, amit
aztán a későbbi előadásokban is megtartottak, míg a Molly Bloom monológ kikerült az
előadásból.
20
„Konyhanyelvre beszélték át az irodalmi szövegeket, és irodalmi rangra emelték
hétköznapjaikat”, írja találóan Kővári Orsolya.
21
Ekkorra a kortárs színház túlesett már a szerző
egyeduralmát megkérdőjelező első vitákon
26
, és már a rendszerváltás előtt kezdett tarthatatlanná
válni a szöveg elsődlegességének gondolata is a színházi gondolkodók körében, de az irodalmi
alapanyag” ilyen mértékű szabad kezelése, mint ami Monoriéknál volt megfigyelhető, a kortárs
intézményes struktúrán belüli színházcsinálásra g egyáltalán nem volt jellemző. Ha nem is
távolodtak el olyan erősen Monoriék az eredeti irodalmi anyagtól (ahogy ez például az M. II.
emelet 6. esetében történt), a fókuszuk a szövegről akkor is áttevődött a szereplők közötti
viszonyok megragadására, a dráma által tárgyalt történet lényegének kibontására. „Maga a téma
volt érdekes számukra, amiről szól, nem ragaszkodtak a színdarabhoz. [...] Az egész előadás
egy komótos hömpölygés, ami bekebelez. Olyan, mintha egy élethű festménye lenne a
színdarabnak, tökéletesen megragadva a lényeget” írja Székely Rozi az M. II. emelet 6.-ról.
18
SZÉKELY Rozália,
19
MOLNÁR GÁL Péter, Karamazov nővérek (próba).
20
SZÉKELY Rozália, i.m.
21
KŐVÁRI Orsolya, Kafka bogara, In: Színház, 2011. IV. http://www.szinhaz.net./index.php?
option=com_content&view=article&id=36041:kafka-bogara&catid=53:2011-aprilis&Itemid=7
26
JÁKFALVI Magdolna, i.m., 195-196.
i.m.
11
Ez a szöveget nézőknek kitett éléssé átlényegítő színház teljesen más szerepfelfogást és
színészetet igényelt a játszóktól, mint ami a korabeli színpadokon megszokott volt. A szereplők
közötti viszonyokra áttevődő hangsúly és a közlés személyességének igénye g abban az
esetben is dominánsnak bizonyult, ha a szereplők közötti zlések irodalmi szövegek
elmondásán keresztül, látszólag szerepek között valósultak meg. Nem csak megtanulták a
szöveget. Elsajátították. Magukévá lélegezték”, írja Molnár Gál a Matiné kapcsán.
22
Ez a
„sajátból” beszélés Monoriék színészetének alapvető jellemzője. „A színészek teljesen
önazonosak. Nem lehet különválasztani a szerepet meg a játszót, de nem is feltétlenül a
cselekvések, hanem inkább a viszonyok miatt”
23
, vagyis nem csak a nézők elé lépő alakok
valóságosak, hanem a közöttük lévő viszonyok is. „A megélt, valódi kapcsolat volt a témája, a
tétje a dolognak. Mindig az volt a lényeg, hogy létrejöjjön a kapcsolat. Ne jelzés legyen az
emberek közti viszony, hanem valóság”
24
, írja Székely Rozi. Monori már hivatásos pályakezdő
korában is ezt a teljes önazonosságot igényelte és kereste hiába a színpadon, később pedig
annyira fontossá vált az alkotópáros számára, hogy az előadásaikban megjelenő erőviszonyok
megegyezzenek a valóságban tapasztalhatókkal, hogy ha ez nem sikerült, kellemetlenül érezték
magukat az egész játékban. Igaz, Székely B. előbb-utóbb fel is őrlődött saját férfi-női
dinamikájuk folyamatos analizálásában, tekintetek előtti magas hőfokú újraélésében.
25
Az is
nagyon megviselte, amikor az előadáshelyzet által keretek között tartott nyilvános élés
kiszabadult a keretek közül: „A Matinénak voltak olyan előadásai, amelyben talán csak egy-t
éles szemű néző látta, hogy elment a játék a mi magánéletünk felé. Fölpattantam a székről, és
majdnem megfojtottam a Lilit, mert olyan dolgok jöttek elő az előadásban.”
31
Monoriék játéka
ezekben a pillanatokban csakugyan az élet volt maga. Az ilyen játékban pedig megszűnik a
színész kettős értelmezői helyzete, megszűnik a reprezentáció: a színész „nem játékosként és
szerepként áll a néző előtt, hanem a fikció szintjét eliminálva csak testként”
26
. Az ilyen játék
kegyetlen, az ilyen játéknak tétje van.
22
MOLNÁR GÁL Péter, Lili, In: Mozgó Világ, internetes változat, 2005 július.
http://epa.oszk.hu/01300/01326/00065/12rolrol8.htm Kiemelés tőlem.
23
SZÉKELY Rozália, i.m.
24
Uo.
25
KŐVÁRI Orsolya, Nem színházhoz, emberekhez kötődtem. Beszélgetés Székely B. Miklóssal.
http://nol.hu/kritika/20091130-nem_szinhazhoz__emberekhez__kotodtem-460261
31
HEGEDÜS Bálint, i.m.
26
JÁKFALVI Magdolna, i.m., 199.
33
HEGEDÜS Bálint,
12
Nem volt előzmények nélküli Magyarországon ez a színjátszás. De előképeit nem a
Stúdió „K” munkáiban kell keresnünk, ahogy azt elsőre gondolnánk (és amire a Székely B-vel
való kapcsolat következtetni engedne), hanem olyan alkotók munkáiban, mint a hatvanas évek
neoavantgárd performerei, Hajas Tibor vagy Szentjóby Tamás
33
, akinek a nevéhez egyben az
első magyarországi happening
27
is fűződik. De nem hagyható ki a felsorolásból a már említett
Bódy Gábor sem, és az előképek közé tartozik Halász Péterék Kassák Ház Stúdiója majd
lakásszínháza is, amelyek még a Szentkirályi utcai pince megszerzése előtt külön-külön mély
hatást tettek Monorira és Székely B-re. Ezeknél az alkotóknál néha csakugyan az életük volt a
tét, ahogy ezt Molnár Gál Monoriék egyik előadására utalva is megjegyezte
28
. De nemcsak
Monoriék játékáról tett kijelentések lehetnek alkalmasak Halászék vagy Hajasék
tevékenységének jellemzésére, hanem fordítva is: a színész kettős értelmezői helyzetének
megszűnését magyarázó imént idézett szavakat Jákfalvi Magdolna ldául Halászék
beszédmódját jellemezve használta. Mindeközben persze a Stúdió „K” hatása sem
elhanyagolható Monoriék művészete szempontjából, hiszen pilisborosjenői együttélésükben az
ő művészetük is egy különálló létformában testesült meg, és ebben a létformában éppúgy nem
kellett szoros határidőkhöz kötődniük, mint eleinte Monoriéknak sem a pincében. A Stúdió „K”
mindazonáltal megállt ott, hogy intenzív jelenlétet és pontos, valóságos kapcsolatokat mutasson
meg a szerepeken keresztül. A hangsúly náluk a Grotowski-féle
szegény színház által hirdetett színész–néző találkozás és a színházi transzgresszív aktus
29
megteremtésén volt, míg Monoriéknál sokkal inkább arról volt szó, hogy személy szerint
Monori Lili és Székely B. Miklós találkoznak.
Sokkal egyedülállóbb vonása Monoriék színészetének viszont az az eszköztelenség, ami
különösen Monori Lili sajátja. Számos kritikus számtalan módon próbálta megragadni ennek a
színészetnek a lényegét. Nem lehet. Tudjuk, hogy ezekben a szerepeiben nem Monori Liliként
áll elénk, de ő nem csinál semmit, hogy mássá legyen: nem ő válik a szereppé, hanem a szerep
lesz ő. „Egyrészt Monori Lili az egyik legnagyobb magyar színésznő, másrészt meg, ha színész
az, aki játszik, akkor ő nem az”, írja Esterházy
30
. Egy korai kritikában Berkes Erzsébet Monori
27
Az Ebéd (In memoriam Batu kán) című happeningről van szó, melyet Szentjóby Tamás és Altorjay Gábor
1966-ban szintén pont egy pincében tartottak.
28
MOLNÁR GÁL Péter, Karamazov nővérek (próba).
29
A szegény színház elképzeléséről lásd részletesebben: Jerzy GROTOWSKI, A szegény színház felé, In: Jerzy
GROTOWSKI, Színház és rituálé. Szövegek 19651969, Pozsony, Kalligram, 2009, 922.
30
ESTERHÁZY Péter, i.m., 30.
i.m.
13
keresetlen egyszerűségét, meggyőződéses játékát méltatja, színészi eszköztára foghíjasságát
rója föl
31
. Monorit viszont soha nem érdekelte az a technikás színjátszás, amit Berkes számon
kért rajta. Kővári Orsolya így ír Monori színészetéről az Örökség című filmben nyújtott
alakítása kapcsán: „[A szerep] a fejében létezett, onnan alkalmazta vászonra, játék nélkül, úgy,
hogy közben hamisítatlan önmaga maradt.”
32
Mégis „minden filmjében olyan érzést kelt,
mintha szociológiai pontossággal lasztott, utcáról behozott amatőr volna, akit épp az adott
szerepre találtak meg”
33
. Minden leírásnak sikerül valamit megragadnia Monori színészetéből,
de egyik sem pontos, mindegyik csak megközelítés. „A lényeg rejtve zajlik”, vallja maga
Monori
34
, és ami megfoghatatlan, hiszen rejtve van, arról nem is tudunk egzakt módon beszélni.
A legtalálóbb megközelítés ezúttal Molnár Gál Péteré, aki egy képben adja vissza Monori
színészetének világát: „a szenvedélyek hegyeken túli neszezése”
35
.
Ami a Szentkirályi utcai pincében rtént, sok szempontból épp olyan láthatatlan volt,
mintha hegyek mögött lenne. Nem tudom leírni, mit láttam, nem láttam, mi történt. Nem történt
semmi”, írja megintcsak Esterházy
43
. Ez a probléma viszont nem csak Esterházy
befogadásélményében jelentkezett: valóban voltak Monoriék előadásaiban olyan részek, ahol
hosszú ideig látszólag nem történt semmi. Ilyen ldául a Műtét/Analízis hosszú perceken át
tartó néma szemezése nő és férfi között, amin keresztül Monori a már említett szakmai és
macsótársadalomtól elszenvedett erőszakot kívánta megfogalmazni és egyben meg is
bosszulni
44
. De hasonlóan hosszú ideig, az előadás első fél órájában nem történt látszólag semmi
az M. II. emelet 6.-ban sem: Monori krumplis tésztát főzött, szólt a rádió, a tyúkok kapirgáltak.
Székely Rozi szerint a jelenet megfejtése: „amíg megaz étel, addig kifő az igazság”, vagyis
a színen lévő család várakozása a királygyilkos pár (és egyben Kádár és Kádárné) rakozása
az elkerülhetetlen lelepleződésre, bukásra.
31
BERKES Erzsébet, Nyilas Misi IV. B osztályos tanuló: Monori Lili, In: Színház, 1969. XI–XII, 2224.
32
KŐVÁRI Orsolya, Kafka bogara.
33
Uo.
34
SZÉKELY Rozália, i.m.
35
MOLNÁR GÁL Péter, A levél. http://mgp.szinhaz.hu/index.php?
option=com_content&view=article&id=5855&catid=1:cikkek&Itemid=1
43
ESTERHÁZY Péter, i.m., 32.
44
SZÉKELY Rozália,
14
Itt érdemes egy kisebb kitérőt tennünk, ugyanis ez a Monoriék által használt
idődramaturgia nagyon hasonló ahhoz, amit Halász Péterék színházát megfigyelve Fodor Géza
leírt és történeti kontextusba helyezett:
Az én generációm színházában eluralkodott egyfajta „horror vacui”, irtózás az
űrtől, félelem a leállástól, a lassúságtól. A színpadon mindig történnie kellett
valaminek, mindig „előre kellett mennie a dolognak”, lehetőleg sietősen. A
közönségnek folyton erős ingereket kellett adni, s annak egyre magasabb lett az
ingerküszöbe. Ugyanakkor ’68 után a kelet-közép-európai valóságban az egyik
alapélmény az idő és a történés/történelem megszűnte volt. Halászék ezt provokatív
közvetlenséggel jelenítették meg. [...] Mértéktelenül éltek az időhúzás eszközével
[...] Az unalom egy sajátos formáját teremtették meg, mely azáltal jött létre, hogy
egy erős inger, végtelennek tetsző kitartása révén, ingerszegénységgé változott, de
mivel ezt az elviselhetőség szélső pontjáig fokozták, a két ellentétes deviancia a
közönségben olyan feszültséget indukált, amely már elszakadt okától, és nem
terelődött cél felé, diffúz volt, és gis intenzív. Ennek az effektusnak számomra
legemlékezetesebb példája az volt, amikor egy produkció indításaként Halász
hosszábanfélmeztelenül a végtelenségig állt egy helyben.
36
A Műtét/Analízisben nyilvánvaló a Halászékéhoz hasonló feszültségkeltés lja, az M.
II. emelet 6. esetében már kevésbé. Különös tekintettel arra, hogy a néző, aki a szemezés
végignézése közben joggal érzi úgy, hogy kéretlen betolakodó a pár magánéletében, a
krumplistészta-főzést r nyugodt lélekkel gigunja. Nincs ugyanis meg számára a kulcs a
jelenet értelmezéséhez: ahelyett, hogy arra gondolna, hogy kifő az igazság vagy éppen arra,
hogy a grenadírmars volt Kádár kedvenc étele, inkább csak megéhezik. Ha arra gondol, hogy
színházat néz, azért nem érti, mert nincs a kezében az értelmezéshez szükséges kulcs, de ha arra
gondol, hogy egy család hétköznapjait nézi, akkor azért sem értheti, mert az életet sem értjük –
pláne másokét: nincsen kontextus, nincsen narratíva.
46
Monoriék úgy élik nyilvánosan
magánéletüket, hogy arra a nézők reakciója a legjobb esetben is csak megsejtés lehet, megértés
soha nem. A néző nem kapja meg azokat az információkat, amelyek által beavatottá válhatna,
36
FODOR Géza, A Halász, In: Színház, 1991. X–XI, 20. http://szinhaz.net/pdf/1991_10_11.pdf
46
A gondolat Jákfalvi Magdolnáé.
i.m.
15
jelenléte pedig nem teszi automatikusan sztvevővé. Amennyire fontos volt Monoriék számára
a játszók közötti intenzív kapcsolat valóságossága, annyira nem foglalkoztak a nézőkkel való
kapcsolat megteremtésével. A helyzetektől és habitusától függően a néző érezhette magát úgy,
mint egy illetéktelen leskelődő,
37
de úgy is, mint aki élete legfölszabadítóbb élmént éli át
mások játékán keresztül.
38
37
Molnár Gál Péter élménye a Műtét/Analízis bemutatójának egyetlen nézőjeként. Lásd: MOLNÁR GÁL Péter,
Szentkirályi utca 4.
38
Koltai Tamás élménye A hosszú nyár II. című előadás megtekintésekor. Lásd: KOLTAI Tamás, Víz, víz.
http://www.es.hu/old/0026/default.htm
16
Valószínűleg ez utóbbi az, ami miatt Monori Lili játékát érdemes volt és máig érdemes
nézni. Ahogy Molnár Gál fogalmaz, nem csak ez, de egész Szentkirályi utcai tevékenysége
„valóságos színészeti kurzus.”
39
Monori Lili játéka lenyűgöz minket, csodáljuk keresetlen
egyszerűségét. Csodáljuk, mert nem értjük, mert olyan hegyek mögül hozza elől, ahol mi
magunk nem jártunk, ahová nem látunk be. A pincébe sem látunk be. Ez az egész nem tartozik
ránk, és ha nem kellett volna Monoriéknak a bérleti díjra a pénz, talán nem is tudnánk róla. A
művészet láthatatlan, de nem azért láthatatlan, mert el kellett tűnnie. Azért láthatatlan, mert el
akart tűnni. Visszavonulni a magánszférába, két ember magánéletébe, amíg bírják. És ha nem
bírják, ahogy végül Székely B. sem bírta, akkor egybe. Esterházy azt írja, hogy „a művészetnek
olykor így el kell bújnia, be a föld alá, két emberbe, az érdektelenségbe, a sötétbe , hogy
megmaradjon”. Talán igaza van, és erről volt szó. De az is lehet, hogy sokkal inkább a szorongó,
a nyolcvanas évek elején a depresszió szélén álló Monori Lili „megmaradása” volt a tét. Talán
ez a történet róla szól, senki másról. Mindenki, aki a részévé vált valamennyire, a szűk család,
azok a kevesek, akik szem- és fültanúi lettek: untermanok csapata. Nem szól róluk, nem szól a
nézőkről se. A hatvanas évek neoavantgárdjának, Halász Péterék színházi tevékenységének
Monori műhelye minden kétséget kizáróan örököse és továbbvivője. Az ellenállás helyett
azonban az eltűnést választja, önként és önmagáért. Nem látszódni, hanem nemlátszódni akar,
és ebben jórészt sikeres is. Talán ezért nem foglalkoznak vele a színháztörténetek sem.
Bibliográfia
BERKES Erzsébet: Nyilas Misi IV. b osztályos tanuló: Monori Lili. In: Színház, 1969. XI–
XII. 2224. http://szinhaz.net/pdf/1969_11_12.pdf
ESTERHÁZY Péter: Monori, Székely B. In: Egy kékharisnya följegyzéseiből. Budapest,
Magvető Könyvkiadó, 1994. 31–32.
FODOR Géza: A Halász. In: Színház, 1991. XXI. 1419.
http://szinhaz.net/pdf/1991_10_11.pdf
GROTOWSKI, Jerzy: A szegény színház felé. In: Jerzy Grotowski: Színház és rituálé.
Szövegek 1965–1969. Pozsony, Kalligram, 2009. 922.
39
MOLNÁR GÁL Péter, A levél.
17
HEGEDÜS Bálint: Annyi a jelenem, amennyi a múltam. Beszélgetés Székely B. Miklóssal.
In: Ellenfény, 1998. január 2629. http://www.ellenfeny.hu/archivum/1998/1/annyi-
ajelenem-amennyi-a-multam
JÁKFALVI Magdolna: Avantgárd – színház – politika. Budapest, Balassi Kiadó, 2006.
KOLTAI Tamás: Víz, víz. http://www.es.hu/old/0026/default.htm
KŐVÁRI Orsolya: Kafka bogara. In: Színház, 2011. IV. http://www.szinhaz.net./index.php?
option=com_content&view=article&id=36041:kafka-
bogara&catid=53:2011aprilis&Itemid=7
- - - Nem színházhoz, emberekhez kötődtem. Beszélgetés Székely B. Miklóssal.
http://nol.hu/kritika/20091130-nem_szinhazhoz__emberekhez__kotodtem-460261
MOLNÁR GÁL Péter: Lili. In: Mozgó Világ, internetes változat. 2005 július.
http://epa.oszk.hu/01300/01326/00065/12rolrol8.htm
- - - Lili, Laca, Vili. http://mgp.szinhaz.hu/index.php?
option=com_content&view=article&id=9572&catid=1:cikkek&Itemid=1
- - - A levél. http://mgp.szinhaz.hu/index.php?
option=com_content&view=article&id=5855&catid=1:cikkek&Itemid=1
- - - Karamazov nővérek (próba). http://mgp.szinhaz.hu/index.php?
option=com_content&view=article&id=4089&catid=1:cikkek&Itemid=1
- - - Szentkirályi utca 4. In: Hogyan csináljunk rossz színházat? Budapest, Századvég Kiadó,
1994. 338–341. (Népszabadság, 1990. III. 10.)
SCHULLER Gabriella: Szabadság tér 69–85. Kassák Ház Stúdió, Lakásszínház, Squat:
autonóm terek. In: Alternatív színháztörténetek. Alternatívok és alternatívák. (Szerk.
Imre Zoltán.) Budapest, Balassi Kiadó, 2008. 222–241.
SZENTGYÖRGYI Rita: „Jött a gyomorgörcs”. Monori Lili színésznő. In: Magyar Narancs
2012/42. http://magyarnarancs.hu/szinhaz2/jott-a-gyomorgorcs-monori-lili-82107
SZÉKELY Rozália: Szentkirályi u. 4., Pince. Szakdolgozat. Kaposvári Egyetem Művészeti
Kar, 2012. http://www.monorililiegyesulet.hu//file/18/szekely-rozi-szakdolgozata-
aszentkiralyi-szinhazi-muhelyrol.html